Efter at være udlært som møbelsnedker og derefter taget videregående uddannelse på Kunsthåndværkerskolens Snedkerskole blev Poul M. Volther gennem vennen og kollegaen Hans J. Wegner i 1949 en alder af 26 år ansat på FDBs møbeltegnestue under Børge Mogensens ledelse.

 

Børge Mogensen forlod FDB i løbet af 1950, og Poul M. Volther overtog ledelsen. Poul M. Volther videreførte den linje i FDB, Børge Mogensen havde etableret, hvor form, funktion og brugsegnethed var i centrum, i god samklang med Danish Modern, men udviklede samtidig FDBs møbelprogram med et stadigt enklere udtryk. Dette var dels båret af et ønske om at minimere materialeforbruger her i efterkrigsårene, så gode møbler var tilgængelige for alle, dels båret af, at Poul M. Volthers som møbelsnedker lagde stor vægt på de håndværksmæssige kvaliteter og en enkel forarbejdning af materialer.

 

Som chefarkitekt for FDB tegnede Poul M. Volther en række fine pindestole, som blev stadigt mere minimalistiske. Poul M. Volther tegnede et større sortiment af lænestole og sofaer, som fik stor udbredelse såvel i private hjem som på hoteller m.m.

 

Poul M. Volther eksperimenterede i sin tid hos FDB meget med nye materialer, bl.a. skumgummi som hyndefyld, og materialebesparende konstruktionsprincipper. Da han således skulle formgive en lænestol med et minimalt forbrug af dyrt møbelstof, en mangelvare i efterkrigstiden, formgav han en lænestol med en tredelt, formspændt ryg med luft mellem hynderne, således at der kun var brug for 2 meter møbelstof til at beklæde lænestolen. Lænestolen fik navnet Pyramidestolen og blev præsenteret første gang i 1953, udført hos snedkermester Peder Petersen, men stolen var for futuristisk i sit udtryk og blev ingen succes.

 

Poul M. Volther tegnede også andre møbeltyper for FDB. Et spisebord, som han præsenterede i 1954, fik således stemplet Good Design i USA og Museum of Modern Art (MoMA) i New York købte et eksemplar til sin samling.

 

Poul M. Volther forlod stillingen som chefarkitekt for FDBs møbeltegnestue i 1955 og etablerede derefter egen tegnestue, hvor han har tegnet mange møbler både til snedkermesterudstillingerne og til industriel produktion for blandt andre svenske AB Gemla og Erik Jørgensen.

Henvendelse vedr. licensaftaler for produktion af møbler, designet af Poul Volther kan rettes til Volther Furniture på denne adresse:

 

Volther Furniture Aps

c/o Jakob Volther

Rødlersvej 32

2990 Nivå

 

CVR: 35866841

 

Telefon: (+45) 4027 8737

Email: info@voltherfurniture.dk

 

CopyRight 2016, 2017  © Volther Furniture Aps.

Billeder og andet indhold på denne hjemmeside må ikke kopieres eller publiceres uden forudgående aftale med Volther Furniture.

Volther Furniture har ophavsrettighederne til møbler,

designet af møbelarkitekt

Poul M. Volther.

 

Poul M. Volther designede op mod 200 forskellige møbler,

hvoraf enkelte produceres i dag.

Poul M. Volther, Møbelarkitekt, MAA

2. januar 1923 -

23. januar 2001.

Volther Furniture

Omkring 1960 fandt Poul M. Volther sammen med Erik Jørgensen, som i 1950’erne havde etableret egen møbelfabrik i Svendborg. Samarbejdet førte til, at Poul M. Volther videreudviklede sine ideer med Pyramidestolen, med et nyt stel i matforkromet fjederstål og et mere minimalistisk udtryk, samtidig med at den gode sidekomfort blev opretholdt. Stolen blev navngivet Corona og var klar i 1962, men blev først præsenteret i 1964. Stolen fik megen omtale for sit futuristiske udtryk, men blev ingen succes.

 

Poul M. Volther begyndte at undervise på Kunsthåndværkerskolen, samtidig med at han fortsatte med at formgive møbler. I 1984 præsenterede Erik Jørgensens Møbelfabrik en ny Corona på møbelmessen i Köln, hvor den blev godt modtaget, men den solgte fortsat ikke.

 

I 1997 præsentede Erik Jørgensens Møbelfabrik igen en ny Corona, dels på møbelmessen i Köln, dels på Scandinavian Furniture Fair i Bella Center, København. Denne gang passede Corona stolen med tidsånden, og stolen blev hurtigt et designikon med et stort, globalt salg. F.eks. sad EU’s statsledere i Corona under topmødet i København i december 2002, og Corona anvendes i mange film, tv og reklameproduktioner.

 

I 1959 stoppede Poul M. Volther med at undervise på Kunsthåndværkerskolen, i dag Danmarks Designskole, hvor hundredevis af unge møbelarkitekter er præget af hans minimalisme og vægt på håndværkets kvalitet.